Gostyńska Agata, Komitologia - stary versus nowy system

Artykuły
Opublikowano: EPS 2012/3/23-27
Autor:
Rodzaj: artykuł

Komitologia - stary versus nowy system

Traktat z Lizbony (dalej jako TL) zmodyfikował katalog aktów prawnych Unii Europejskiej. Obok aktów ustawodawczych, przyjmowanych w zwykłej lub specjalnej procedurze ustawodawczej, w art. 290 i art. 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zostały wymienione akty o charakterze nieustawodawczym, tj. akty delegowane i akty wykonawcze. Jako akt delegowany TFUE definiuje akt nieustawodawczy o zasięgu ogólnym, który uzupełnia lub zmienia niektóre, inne, niż istotne elementy aktu ustawodawczego. Akt wykonawczy jest natomiast przyjmowany przez Komisję Europejską (dalej jako Komisja lub KE), a także w określonych przypadkach przez Radę UE, jeżeli konieczne są jednolite warunki wykonywania prawnie wiążących aktów UE . Wprowadzona przez TL reforma wpłynęła na procedury komitologiczne. Kontrola państw członkowskich UE w realizacji uprawnień wykonawczych przez KE została utrzymana w zakresie aktów wykonawczych. Zapewniają ją procedury komitetowe, które zostały określone w przyjętym przez Parlament Europejski (dalej jako PE) i Radę UE na podstawie art. 291 TFUE rozporządzeniu nr 182/2011 . Uchyla ono obowiązującą dotychczas decyzję Rady 1999/468/WE i modyfikuje funkcjonujący system komitetów . Akty delegowane KE przyjmuje natomiast formalnie bez udziału komitetów.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX