Malinowski Przemysław, Komercjalizacja wyników prac naukowo-badawczych jako próba ustawowej zmiany rzeczywistości
Komercjalizacja wyników prac naukowo-badawczych jako próba ustawowej zmiany rzeczywistości
1.Pojęcie komercjalizacji
Obowiązująca ustawa z 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym nie zawiera w swoich regulacjach definicji pojęcia komercjalizacji. Pewne odniesienie natomiast do istoty komercjalizacji można znaleźć w art. 86a u.p.s.w., w którym to ustawodawca wskazał, iż w celu komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych uczelnia może utworzyć dwie spółki kapitałowe prawa handlowego, tj. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną. Legalną definicję komercjalizacji zawiera natomiast projekt zmian do rzeczonej ustawy. Zgodnie z nim (por. art. 2 ust. 1 pkt 35-36) poprzez komercjalizację postrzegać należy udostępnianie praw do wyników badań naukowych i prac rozwojowych .
Projekt wyróżnia podział na komercjalizację bezpośrednią i komercjalizację pośrednią. Pierwsza z nich polegać ma na sprzedaży wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz oddawaniu do używania praw do wyników badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności na podstawie umowy licencyjnej, najmu...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX