Trzebiatowski Marcin, Komercjalizacja domeny publicznej w prawie znaków towarowych - przegląd orzecznictwa sądów administracyjnych

Artykuły
Opublikowano: Glosa 2012/3/74-101
Autor:
Rodzaj: artykuł

Komercjalizacja domeny publicznej w prawie znaków towarowych - przegląd orzecznictwa sądów administracyjnych

Problem domeny publicznej jest jednym z bardziej dyskutowanych zagadnień nie tylko prawa autorskiego, lecz także prawa własności przemysłowej. Stale przewija się w szczególności w dyskusji o granicach ochrony znaków towarowych. Znalazł on też w prawie znaków towarowych dość mocne podstawy do zabezpieczenia wymienionej domeny przed jej monopolizowaniem przez indywidualnych przedsiębiorców. Mimo to, znaki towarowe są nieprzerwanie wykorzystywane jako środek przejmowania elementów domeny publicznej dla prywatnych celów gospodarczych. W jednej ze swoich ostatnich decyzji Urząd Patentowy RP (dalej jako Urząd lub UP) odmówił unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy przestrzenny w postaci figurki zajączka, przeznaczony do oznaczania wyrobów czekoladowych, czym potwierdził wyłączność na używanie takiego znaku przez uprawniony do niego podmiot. Uzasadnił swoją decyzję przede wszystkim tym, że zajączek nie jest w Polsce symbolem świąt wielkanocnych . Stanowisko takie, niezależnie od jego kontrowersyjności natury zwyczajowej (społecznej), na swój sposób otwiera na nowo dyskusję na temat granic domeny publicznej w prawie znaków towarowych. Opracowanie ma na celu przybliżenie pewnego kanonu dotyczącego istoty i funkcji domeny publicznej w powyższej dziedzinie prawa, czyniąc to na tle orzecznictwa sądów administracyjnych, sprawujących kontrolę nad działalnością orzeczniczą Urzędu.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX