Kohutek Konrad, Klauzula modyfikacyjna: faktyczna ochrona konsumenta czy bezpodstawny formalizm?

Artykuły
Opublikowano: PPH 2017/12/13-21
Autor:
Rodzaj: artykuł

Klauzula modyfikacyjna: faktyczna ochrona konsumenta czy bezpodstawny formalizm?

W ciągu paru ostatnich lat Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej Prezes UOKiK) wydał kilka decyzji ingerujących w zachowania przedsiębiorców (zwłaszcza telekomunikacyjnych ), które polegały na jednostronnej zmianie warunków świadczonych przez nich usług z zastrzeżeniem jednak prawa do wypowiedzenia umowy przez jej drugą stronę (konsumenta). Zdaniem wskazanego organu takie zachowania są bezprawne (spełniając tym samym kluczową przesłankę naruszenia zbiorowych interesów konsumentów; zob. art. 24 ust. 1 ustawy z 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów ), z uwagi na brak uprzedniego zamieszczenia przez przedsiębiorcę (w swej umowie lub wzorcu) specjalnej materialnej podstawy dokonania takich zmian – tzw. klauzuli modyfikacyjnej (określającej przypadki, w jakich zmiana może zostać wprowadzona).

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX