Buzowska Barbara, Finansowanie oświaty szczebla powiatowego w latach 2002-2007. Wybrane aspekty na przykładzie powiatu tarnowskiego

Artykuły
Opublikowano: ST 2008/10/53-58
Autor:
Rodzaj: artykuł

Finansowanie oświaty szczebla powiatowego w latach 2002-2007. Wybrane aspekty na przykładzie powiatu tarnowskiego

Reforma administracyjna w 1998 roku powołała do życia powiaty jako nowy szczebel lokalnego samorządu. Powiat otrzymał wiele kompetencji, stał się m.in. organem prowadzącym dla szkół średnich (ponadgimnazjalnych) i placówek oświatowych. Tym samym władze powiatowe przejęły odpowiedzialność za organizowanie szkół i placówek, zapewnienie im właściwej bazy materialnej oraz pośrednio za wyniki dydaktyczne osiągane przez uczniów.

W artykule przedstawiono zakres finansowania działalności oświatowej na przykładzie powiatu tarnowskiego w latach 2002-2007, gdzie władze samorządowe edukację publiczną potraktowały jako zadanie priorytetowe. Wskazano również na odpowiedzialność władz powiatowych za wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, w szczególności z terenu wsi i małych miast. Wiąże się to z podejmowaniem wielu przedsięwzięć mających na celu zapewnienie wysokiej jakości dydaktycznej i wychowawczej szkół, co jest możliwe jedynie przy zapewnieniu właściwego poziomu finansowania oświaty.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX