Borecki Paweł, Dylematy konstytucyjności prawnych zasad nauczania religii i etyki w szkole

Artykuły
Opublikowano: PiP 2008/7/63-72
Autor:
Rodzaj: artykuł

Dylematy konstytucyjności prawnych zasad nauczania religii i etyki w szkole

Zagadnienie szkolnej nauki religii wzbudzało w Polsce poważne społeczne kontrowersje, szczególnie w pierwszej połowie lat 90. ubiegłego wieku. Wprowadzenie nauczania religii do przedszkoli oraz szkół publicznych w drodze instrukcji Ministra Edukacji Narodowej z 3 VIII 1990 oraz z 24 VIII 1990 przez wielu oceniane było jako sprzeczne ze świeckim charakterem oświaty, gwarantowanym przez ustawę z 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania, z zasadą świeckiego charakteru państwa oraz jego neutralnością światopoglądową, a ponadto jako kolidujące z konstytucyjną wówczas zasadą rozdziału kościoła od państwa. Trybunał Konstytucyjny w kontrowersyjnym orzeczeniu z 30 I 1991 r. legitymizował jednak działania MEN.

Następnie ustawa z 7 IX 1991 o systemie oświaty wprowadziła ciążący na szkołach obowiązek organizacji nauki religii, zgodnie z życzeniem rodziców lub uczniów. Fakultatywna nauka religii w publicznych szkołach i przedszkolach uzyskała gwarancje w konkordacie z 28 VII 1993,...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX