Ożegalska-Trybalska Justyna, Stanisławska-Kloc Sybilla, Cyfrowy dozwolony użytek edukacyjny - potrzeba chwili czy potrzeba zmian w obliczu nowych realiów nauczania?

Artykuły
Opublikowano: ZNUJ. PPWI 2020/4/49-68
Autorzy:
Rodzaj: artykuł

Cyfrowy dozwolony użytek edukacyjny - potrzeba chwili czy potrzeba zmian w obliczu nowych realiów nauczania?

Słowa kluczowe: rynek cyfrowy, cyfrowy dozwolony użytek edukacyjny, nauczanie transgraniczne

1.Wprowadzenie

Nowoczesne prawo autorskie odpowiadające wyzwaniom rozwoju technologicznego oraz społeczeństwa informacyjnego od wielu lat stanowi jeden z priorytetów Unii Europejskiej, którego realizację zapewniała do tej pory dyrektywa 2001/29/WE z 22.05.2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości. Dyrektywa ta w art. 5 ust. 3 lit. a i d przewiduje m.in. szczególne postacie dozwolonego użytku, odpowiednio na potrzeby działalności edukacyjnej oraz cytowania. Dostrzeżone w „Strategii jednolitego rynku cyfrowego dla Europy” oraz komunikacie „W kierunku nowoczesnych, bardziej europejskich ram prawa autorskiego” z 2015 r. problemy rozwoju działalności obejmującej chronione treści, w tym w zakresie cyfrowej edukacji, zaowocowały propozycją modernizacji dotychczasowych standardów w ramach dyrektywyParlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX