Jakubowicz Alina, Analiza poziomu wynagradzania nauczycieli na przykładzie powiatu świebodzińskiego

Artykuły
Opublikowano: ST 2006/11/47-58
Autor:
Rodzaj: artykuł

Analiza poziomu wynagradzania nauczycieli na przykładzie powiatu świebodzińskiego

W 1999 roku szkolnictwo ponadpodstawowe zostało przekazane w zarządzanie powiatom. To powiaty administrują budynkami placówek oświatowych i pośredniczą w wynagradzaniu personelu środkami z budżetu państwa, mają również wpływ na wybór dyrektora szkoły. Kształtowanie wydatków na funkcjonowanie oświaty pozwala wzmacniać bazę dydaktyczną oraz kierować kierunkami rozwoju oferty edukacyjnej powiatu. Sposób zarządzania oświatą w powiatach jest bardzo zróżnicowany i nie zawsze wynika z wielkości danego powiatu oraz jakości prowadzonych placówek. Często dyrektorów szkół traktuje się jako kierowników zakładów pracy. Dyrektorzy otrzymują przypisany swojej jednostce budżet, a gospodarowanie finansami sprowadza się do raportowania wydatków ściśle określonych przez władze samorządowe. Lokalne strategie rozwoju oświaty ograniczają się do analizy stanu oraz potrzeb bazy dydaktycznej, czasem przedmiotem analizy są wskazania demograficzne. Oświata samorządowa próbuje zaspokoić potrzeby edukacyjne...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX