Jakie OPS winien podjąć kroki w sytuacji odmowy wypłaty przez bank równowartości nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2021 r.
Autor odpowiedzi: Tyra Bożena
Odpowiedzi udzielono: 21 kwietnia 2021 r.

PYTANIE

Strona miała przyznane prawo do świadczeń wychowawczych na okres od 01.10.2019 r. do 31.05.2021 r. (wniosek z dnia 5.08.2019 r., informacja z dnia 24.09.2019 r.). Świadczenia były wypłacane imiennie na wskazane we wniosku konto bankowe. W marcu 2021 r. Ośrodek pozyskał informację, że Strona zmarła w marcu 2020 r. (przed wypłatą świadczenia za miesiąc marzec).

Ośrodek powołując się na art. 26 ust. 2 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Podmiot prowadzący rachunek płatniczy oraz bank i spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa prowadzące rachunek inny niż płatniczy, a także wydawca instrumentu płatniczego są zwolnieni od wypłaty pełnej lub częściowej kwoty, o której mowa w ust. 1, jeżeli przed otrzymaniem wniosku organu właściwego dokonali z tych rachunków wypłat innym osobom i te wypłaty nie pozwalają zrealizować wniosku w całości lub w części, oraz w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku poinformują o tym ten organ, wraz ze wskazaniem osób, które pobrały wypłaty) zwrócił się do banku z wnioskiem o zwrot świadczeń wypłaconych za okres od marca 2020 do lutego 2021, wskazanie osoby, która pobrała świadczenia.

Bank odmówił udzielenia wnioskowanej informacji powołując się na fakt, że konto, na które były wypłacane świadczenia należy do innej osoby. Tutejszy Ośrodek ponowił wniosek i również spotkał się z odmową udzielenia informacji.

Jakie OPS winien podjąć kroki w sytuacji odmowy wypłaty przez bank równowartości nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX