Jak ustalić wynagrodzenie pracownika pełniącego dyżur pod telefonem?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Suchanowska Joanna
Odpowiedzi udzielono: 5 maja 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Pytania dotyczą pracy na dyżurze pod telefonem.

1. Pracownicy Inspekcji Sanitarnej podczas pracy po ogłoszeniu stanu epidemii pełnią poza godzinami dyżury pod telefonem w domu (prowadzenie akcji ratowniczej na podstawie art. 151 § 1 pkt 1 ustawy z 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2019 r. poz. 1040) – dalej k.p.). Często tak jest, że czas faktycznej pracy podczas dyżuru wynosi nawet powyżej 8 godzin, a weekendy nawet 16 godzin (dyżur telefoniczny pełniony jest w godzinach od 15:05 do 7:00 następnego dnia, w weekend całodobowo). Okres rozliczeniowy (styczeń - marzec) się już zakończył, nie było możliwości udzielić pracownikom odbioru godzin za wypracowane nadgodziny przekraczające poza dobowy wymiar czasu pracy, jak również średniotygodniowy czas pracy. Chcemy teraz rozliczyć wszystkie nadgodziny z zamkniętego już okresu rozliczeniowego.

Jeżeli zrobimy to w ten sposób, że wypłacimy za wszystkie godziny faktycznej pracy z dyżuru pod telefonem za okres od poniedziałku do soboty, zaś za pracę w niedzielę i święto udzielimy czasu wolnego w obecnym okresie rozliczeniowym, czy postąpimy właściwie?

2. Czy za ww. nadgodziny (za okres od piątku do soboty) wyliczamy zgodnie art. 1511 § 1 k.p. - z rekompensatą w postaci 50% dodatku, czy zgodnie z art. 1515 § 3 k.p. - ze stawki osobistego zaszeregowania?

3. Czy za czas takiej pracy pod telefonem należy się wynagrodzenie godzina za godzinę?

4. Czy w przypadku odbioru godzin za dyżur w niedzielę, pracownikowi należy się godzina wolnego za godzinę faktycznej pracy?

Pragnę nadmienić, że w czasie epidemii dostaliśmy odgórne polecenie do zapewnienia całodobowej ciągłości wykonywania zadań Inspekcji Sanitarnej.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX