SPS-023-20417/11 - Stanowisko MPiPS w sprawie obowiązku zapewnienia pracownikom dnia wolnego od pracy za święto przypadające w sobotę

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2011 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-20417/11 Stanowisko MPiPS w sprawie obowiązku zapewnienia pracownikom dnia wolnego od pracy za święto przypadające w sobotę

Należy podkreślić, iż zakres przedmiotowy regulaminu pracy oraz sposób wprowadzania regulaminu w życie określają przepisy rozdziału IV Kodeksu pracy. Stosownie do tych przepisów regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Obok postanowień normujących zachowania związane z organizacją i porządkiem w procesie pracy regulamin pracy powinien zawierać informacje o karach stosowanych w ramach pracowniczej odpowiedzialności porządkowej. Pierwsza grupa przepisów, precyzując obowiązki pracodawcy oraz pracowników związane z organizacją i porządkiem w procesie pracy, pośrednio kształtuje treść indywidualnych stosunków pracy pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy. Natomiast do drugiej grupy należą postanowienia regulaminu, które służą wyłącznie zapoznaniu pracowników z treścią obowiązujących przepisów prawa pracy.

Wprawdzie Kodeks pracy nie wyklucza wprost zamieszczania w regulaminie pracy innych jeszcze informacji o powszechnie i bezwzględnie obowiązujących przepisach prawa pracy, lecz w mojej ocenie, jest to niewskazane ze względów praktycznych, gdyż utrudnia odróżnienie jego części informacyjnej od normatywnej i może być źródłem wątpliwości interpretacyjnych, o których mowa w interpelacji.

Odnosząc się do przedstawionej przez pana posła kwestii relacji pomiędzy postanowieniami regulaminu pracy a innymi przepisami prawa pracy, pragnę poinformować, iż w tym zakresie stosuje się zasadę, zgodnie z którą postanowienia regulaminów pracy nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw, aktów wykonawczych i układów zbiorowych pracy. Prymat aktów wyższego rzędu nad regulaminem pracy powoduje, że jeżeli w czasie obowiązywania regulaminu pracy wchodzą w życie rozwiązania ustawowe o treści odmiennej od regulaminowych, sprzeczne z nimi lub mniej korzystne dla pracownika postanowienia regulaminu są automatycznie zastąpione przez normy ustawowe. Regulamin pracy może natomiast zawierać postanowienia korzystniejsze dla pracownika od ustawowych. Jeżeli zatem w konkretnej sytuacji regulamin pracy zawiera korzystniejsze dla pracowników postanowienia w zakresie ustalania wymiaru czasu pracownika w okresie rozliczeniowym niż wynikające z obowiązujących obecnie przepisów art. 130 k.p., to postanowienia te obowiązują do czasu zmiany treści regulaminu pracy, w sposób określony przepisami kodeksu.

Podzielam poglądy przedstawiane zarówno w doktrynie przedmiotu, jak i orzecznictwie sądowym, że zmiany w zakresie treści regulaminu pracy nie wymagają stosowania przez pracodawcę wypowiedzenia zmieniającego, niezależnie od tego czy są one dla pracownika mniej, czy bardziej korzystne od dotychczasowych postanowień regulaminu.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl