Pokrop Dorota (red.), Mechanizm podzielonej płatności split payment. Tło, korzyści, zagrożenia. Ujęcie branżowe

Monografie
Opublikowano: WKP 2018
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Mechanizm podzielonej płatności split payment. Tło, korzyści, zagrożenia. Ujęcie branżowe

Autor fragmentu:

WSTĘP

W Państwa ręce powierzamy komentarz dotyczący praktycznych aspektów wprowadzenia od 1.07.2018 r. do polskich przepisów o VAT tzw. mechanizmu podzielonej płatności.

Chcemy, aby nasze uwagi pomogły Państwu dobrze zrozumieć, kiedy mechanizm ten będzie mógł mieć zastosowanie, jakie będą jego skutki, zarówno te podatkowe, jak i te szersze, finansowe, oraz jakie wady i zalety powinni rozważyć przedsiębiorcy podejmujący decyzję o wprowadzeniu go do swojej działalności.

Z jednej strony pomysł wydzielenia kwoty VAT i płatności na odrębny, bezpieczniejszy rachunek bankowy wydaje się genialny i zarazem prosty we wdrożeniu. Z drugiej, jak to zwykle bywa, diabeł tkwi w szczegółach. I tu od razu warto wspomnieć – co szerzej komentujemy w dalszej części – że rozwiązania i pomysły z innych krajów Unii Europejskiej, które wdrożyły już split payment, nie będą do końca pomocne. Polska zaproponowała inny sposób przelewania kwoty VAT na wydzielony rachunek, a więc i nasze doświadczenia będą unikalne.

Wątpliwości merytorycznych i technicznych pojawia się wiele. Celem tej książki jest wyjaśnienie co najmniej tych najważniejszych. Taką potrzebę dostrzegło też samo Ministerstwo Finansów. W efekcie na początku lipca opublikowany został ministerialny dokument Objaśnienia podatkowe z 29 czerwca 2018 r. Stosowanie mechanizmu podzielonej płatności (MPP). Jest on o tyle ważny, że zastosowanie się przez podatnika do objaśnień podatkowych powoduje objęcie go pełną ochroną wynikającą z Ordynacji podatkowej. Odwołania do tego dokumentu znajdą Państwo w naszym komentarzu, a pełną treść objaśnień w załączniku do niniejszego opracowania.

Mimo że nowe prawo jest już w mocy, pewnie wielu z Państwa nadal zadaje sobie pytanie, czy i kiedy trzeba być gotowym na stosowanie podzielonej płatności. Przecież jest ona nakierowana na zapobieganie wyłudzeniom VAT, a moja firma jest uczciwa. Więc może się uda i w ogóle nie będzie takiej konieczności? Raczej trudno na to liczyć, nawet jeśli z punktu widzenia prawa mechanizm ten jest dobrowolny. Co prawda wybór pozostawiany jest nabywcy towarów dokonującemu płatności, a już kilka dni po wejściu w życie nowych przepisów wiele największych polskich firm podało do publicznej wiadomości, że będzie wykorzystywało podzieloną płatność do wszystkich swoich zobowiązań. Niewątpliwie uruchomi to mechanizmy ekonomiczne zachęcające albo wręcz zmuszające innych przedsiębiorców do wykorzystywania w sposób ciągły albo chociaż sporadyczny rachunku VAT. Co więcej, wiadomo, że Ministerstwo Finansów rozważa zastąpienie mechanizmu odwróconego obciążenia VAT stosowanego obecnie w branżach najbardziej wrażliwych na wyłudzenia podatku (takich jak handel wyrobami metalowymi, złomem czy elektroniką oraz usługi budowalne) obowiązkowym systemem podzielonej płatności. Wzmocniłoby to tylko bodźce rynkowe upowszechniające mechanizm podzielonej płatności. Trzeba więc się przygotować.

Zachęcamy zatem do dalszej lektury, która – mam nadzieję – pozwoli Państwu przygotować się do nowych wyzwań oraz podpowie, jak korzystać z nowych przepisów, aby móc maksymalnie wykorzystać ich dobre strony, a jednocześnie uniknąć lub zminimalizować koszty stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Dorota Pokrop

Autor fragmentu:

Część pierwsza WPROWADZENIE OGÓLNE

Rozdział1
POTRZEBA REGULACJI

1.1.Wyłudzenia VAT – istota problemu

Wpływy z tytułu podatków od lat stanowią główne źródło dochodów budżetu państwa w Polsce. Przekładając zasady funkcjonowania budżetu na język bliższy finansom przedsiębiorstw, można zauważyć, że model biznesowy naszego kraju koncentruje się na dochodach z podatków.

Analiza budżetu państwa z ostatnich lat pozwala wnioskować, że dochody podatkowe w dochodach ogółem budżetu państwa wyniosły w latach 2013–2015 w przybliżeniu 90%, aby spaść do niecałych 88% w 2016 r., a następnie odbić się do poziomu około 93% w latach 2017–2018 .

Gospodarka naszego kraju, a pośrednio także obecna sytuacja budżetu Polski, wynika z licznych uwarunkowań, w tym ogólnego poziomu rozwoju gospodarczego , ograniczonej ilości innych źródeł przychodów budżetowych (np. surowców naturalnych ) czy stopniowego wycofywania się Skarbu Państwa z aktywnego uczestnictwa w obrocie gospodarczym .

Należy podkreślić, że jednoroczny spadek udziału dochodów podatkowych w dochodach budżetu ogółem zaobserwowany w 2016 r. wiązał się...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX