Dzierżanowski Włodzimierz, Jerzykowski Jarosław, Stachowiak Małgorzata, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, wyd. VI

Komentarze
Opublikowano: LEX 2014
Stan prawny: 19 października 2014 r.
Autorzy komentarza:

Prawo zamówień publicznych. Komentarz, wyd. VI

Autorzy fragmentu:

Od autorów

Zamówienia publiczne to świat wielkich i małych zakupów, sztuka dokonywania prawidłowych wyborów przez zamawiających, na których ciąży wielka odpowiedzialność ze względu na wydatkowanie pieniędzy publicznych lub z powodu ich szczególnej pozycji na rynku. Każdy, zmierzając do podpisania korzystnej umowy, bierze pod uwagę wiele czynników, a prawo zamówień publicznych zmusza zamawiających do zwrócenia uwagi na najważniejsze elementy w procesie kontraktowania. Choć pojawiają się głosy nieprzychylne tej regulacji, bo: "nadmierna biurokracja", "uciążliwe i nieefektywne", "i tak do końca to nie wiadomo jak - może jakieś wzory...?", nie są to opinie uzasadnione. W naszej praktyce zetknęliśmy się z różnymi procedurami, które mają te same cele - zapewnienie dostępu do zamówień publicznych i gospodarność dysponowania środkami - a które stosowały różne rozwiązania, jak też z osobami, które znają wiele tego typu regulacji. W ich opinii prawo zamówień publicznych to ustawa dla ludzi myślących.

Pisząc komentarz, pamiętaliśmy o tym i staraliśmy się przedstawić możliwie dużo informacji praktycznych, bazujących na doświadczeniach własnych i wielu znanych nam zamawiających i wykonawców. Sięgaliśmy do orzecznictwa sądów, Zespołu Arbitrów, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej , a także do dostępnego piśmiennictwa, argumentując stawiane tezy i uzasadniając przyjęty punkt widzenia. Mamy więc nadzieję, że satysfakcja, jaką dała nam praca nad komentarzem, przerodzi się w satysfakcję osób, które będą z niego korzystać.

Na koniec chcielibyśmy podziękować osobom, które dzieląc się z nami swoimi problemami w trakcie prowadzonych postępowań, zmusiły nas do przemyślenia niektórych rozwiązań, co wzbogaciło zawartość komentarza. Podziękowania należą się także wydawnictwu za cierpliwość i wyrozumiałość w stosunku do autorów. I najbardziej osobiste podziękowania dla naszych ukochanych najbliższych: Oleńki i Agnieszki, Mikołajka i Bartka oraz Piotra i Agnieszki - za ogromną wyrozumiałość.

Od momentu uchwalenia ustawy w 2004 r. minęło kilka lat, w trakcie których dokonano licznych zmian w przepisach. Komentarz, który Państwu oddajemy, uwzględnia wszystkie te zmiany oraz wskazuje na trudności interpretacyjne, które są z nimi związane.

W tym też czasie stosowanie prawa zweryfikowało założenia, które kierowały ustawodawcą. Wykształciła się praktyka stosowania poszczególnych trybów udzielania zamówień oraz innych instytucji ustawowych. W komentarzu wskazujemy na orzecznictwo sądów okręgowych (wydano kilkaset wyroków i postanowień) i Krajowej Izby Odwoławczej oraz dorobek doktryny. Ciekawym źródłem inspiracji do rozważań są również dokumenty dotyczące wdrażania programów współfinansowanych z funduszy europejskich. Kontrole i audyty wykonywane przez służby Komisji Europejskiej przypominają o podstawowym celu, jakiemu służą zamówienia publiczne w UE, tj. zachowaniu konkurencyjności oraz dostępu do rynku wykonawców bez względu na kraj, w którym mają siedzibę.

Wydaje się, że akurat ten aspekt stosowania przepisów ginie w rozbudowanych procedurach wewnętrznych zamawiających, szeroko opisywanych wymaganiach formalnych dotyczących składania ofert, podczas gdy ustawa - Prawo zamówień publicznych nie nakłada takich obowiązków. Gospodarzem postępowania o zamówienie publiczne jest zamawiający i on decyduje w wielu sytuacjach, w jaki sposób zastosować przepisy. Stanowią one jedynie ramę, którą każdy wypełnia treścią w zależności od przedmiotu zamówienia, terminów kontraktowania i wykonania, możliwości organizacyjnych itd. W komentarzu staraliśmy się wskazać również na możliwości, a nie wyłącznie ograniczenia, jakie przewidział ustawodawca, tak aby każdy zakup był racjonalny i korzystny, a wykonawcy mogli uczciwie i na równych zasadach konkurować na wspólnym rynku.

Małgorzata Stachowiak

Jarosław Jerzykowski

Włodzimierz Dzierżanowski

Autor fragmentu:
Art. 1art(1)

1.

Dnia 2 marca 2004 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 907), która zastąpiła obowiązującą od prawie 10 lat ustawę z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późn. zm.). Poprzednia regulacja w dużej mierze była niewystarczająca do stworzenia systemu zamówień publicznych w Polsce - w ciągu lat obowiązywania ustawy i aktów wykonawczych nowe podmioty wchodziły do kręgu zamawiających i większe kwoty pieniędzy, głównie publicznych, były wydatkowane w trybach przewidzianych przez prawo i pod nadzorem prawa. Jednak potrzeba zmian była wyraźnie sygnalizowana od dłuższego czasu, o czym świadczyć może wielokrotne nowelizowanie ustawy, jak też nieudane do 2004 r. próby stworzenia nowego aktu prawnego. Katalizatorem zmian stała się niewątpliwie akcesja Polski do Unii Europejskiej, konieczność pełnego dostosowania polskich regulacji do acquis...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX