Z jaką datą należy uznać zakończenie prac na placu budowy stanowiącym zakład podatkowy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Klimek Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 13 sierpnia 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Z jaką datą należy uznać zakończenie prac na placu budowy stanowiącym zakład podatkowy?

W literaturze przedmiotu zakończenie biegu dwunastomiesięcznego okresu prowadzenia prac montażowych lub instalacyjnych następuje wraz z całkowitym ukończeniem tych prac. Ukończenie przedmiotowych prac następuje wraz z formalnym przyjęciem prac przez zamawiającego. Jako moment zakończenia można więc przyjąć zasadniczo dzień podpisania protokołu ostatecznego odbioru robót montażowych lub instalacyjnych. Jednak w praktyce występują następujące sytuacje:

1. Częste prośby zamawiającego o wykonanie drobnych prac na tej inwestycji (zazwyczaj odpłatnych/ fakturowanych przez spółkę) już po okresie podstawowego przedmiotu kontraktu (po podpisaniu protokołu odbioru końcowego).

Czy prawidłowe jest połączenie tego z zakładem podatkowym i ujęcie zarówno przychodów i kosztów tych prac do rozliczenia dochodowego tej budowy po stronie zakładu? Czy istotne jest w tym przypadku czy takie prace realizowane są na bazie umowy podstawowej czy stanowią dodatkowe zlecenia drobne od zamawiającego, ale dotyczące nadal tej samej inwestycji/budowy?

2. Kwestia przeglądów okresowych czy serwisowych, do których spółka jest bezwzględnie zobligowana warunkami kontraktu zawartego z zamawiającym na realizację te inwestycji/budowy. Dla zachowania przez spółkę gwarancji jakości wobec zamawiającego na wykonany kontrakt czynności te pozostają po stronie spółki (jakakolwiek ingerencja osób trzecich w wykonane systemy uprawnia spółkę do zniesienia dzielonej gwarancji kontraktowej). Jest to już często ujęte w cenie ryczałtowej za kontrakt choć czasami może być dodatkowo płatne.

3. Kwestia prac związanych z ewentualnym usuwaniem usterek czy wad danego kontraktu – tu strona przychodowa nie występuje (jest to realizowane w ramach wynagrodzenia otrzymanego za kontrakt).

Czy koszty w tym momencie poniesione mogą być dołączone do zakładu podatkowego?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX