Według jakich zasad wprowadzający baterie lub akumulatory powinni wnieść opłaty na publiczne kampanie edukacyjne za rok 2015?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Sosnowski Paweł
Odpowiedzi udzielono: 22 lutego 2016 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy wprowadzający baterie lub akumulatory za rok sprawozdawczy 2015 są obowiązani do uiszczenia opłaty na publiczne kampanie edukacyjne zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2015 r., czy też według zasad, na podstawie których rozliczali się za rok sprawozdawczy 2014?

Zgodnie z art. 37 ust. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach - dalej u.b.a., wprowadzający baterie lub akumulatory obowiązany do finansowania publicznych kampanii edukacyjnych sporządza sprawozdanie zawierające informacje o wysokości środków przeznaczonych na publiczne kampanie edukacyjne oraz o sposobie wykorzystania tych środków. Stosownie do art. 37 ust. 5a i 5b u.b.a., obowiązujących od dnia 1 stycznia 2015 r., stawka opłaty na publiczne kampanie edukacyjne wynosi 0,03 zł za kilogram wprowadzonych do obrotu baterii lub akumulatorów. Opłata na publiczne kampanie edukacyjne stanowi zatem iloczyn ww. stawki oraz masy wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów w roku kalendarzowym, którego dotyczy opłata, przez wprowadzającego baterie lub akumulatory. Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 37 u.b.a. obowiązującym do dnia 31 grudnia 2014 r., wprowadzający baterie lub akumulatory, wykonując obowiązek finansowania publicznych kampanii edukacyjnych, miał obowiązek: 1) przeznaczyć na publiczne kampanie edukacyjne albo 2) przekazać, w terminie do dnia 15 marca następnego roku, na wyodrębniony rachunek urzędu marszałkowskiego - co najmniej 0,1% swoich przychodów z tytułu wprowadzenia do obrotu baterii i akumulatorów na terytorium kraju osiąganych w danym roku kalendarzowym.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX