W którym momencie ująć w kosztach opłaty bankowe związane z korzystaniem z terminala płatniczego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Jurek Marek
Odpowiedzi udzielono: 6 marca 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Podatnik (PKPiR) korzysta z usług terminala płatniczego (klienci podatnika dokonują zapłaty za nabywane towary i usługi kartami płatniczymi). Bank z tego tytułu pobiera od podatnika opłaty za świadczone usługi. Na konto klienta wpływa kwota należności pomniejszona o pobrane opłaty. Kwota pobranej opłaty przez bank jest wyszczególniona w treści operacji na wyciągu bankowym. Dodatkowo bank generuje 1 dnia każdego miesiąca raport zbiorczy za miesiąc poprzedni w którym podaje między innymi liczbę transakcji, ogółem podstawę naliczenia opłat w rozbiciu na rodzaje kart płatniczych, pobrane opłaty, opłatę za POS (terminal), do tego załączony jest wykaz poszczególnych przetworzeń.

Na podstawie czego i w którym miesiącu podatnik powinien ująć do kosztów uzyskania przychodów opłaty za korzystanie z terminala płatniczego?

Czy na podstawie wyciągu z bieżącego rachunku czy też na podstawie raportu sporządzonego przez bank w 1 dniu następnego miesiąca?

Na wyciągu bankowym z rachunku bieżącego brak daty jego sporządzenia tylko informacja jakiego okresu dotyczy, więc wszelkie koszty bankowe księgujemy z datą ostatniego dnia okresu za jaki jest ten wyciąg sporządzony. Między raportem a wyciągiem występują różnice (wpłaty dokonywane kartami i w związku z tym pobranie opłaty bankowej z tytułu transakcji opłacanych kartami w ostatnim dniu miesiąca wpływają na rachunek bankowy w następnym pierwszym dniu roboczym kolejnego miesiąca). Dodatkowo bank wystawia fakturę za najem terminala, za którą opłata zostaje potrącona z należności przekazywanych przez bank dla klienta w pierwszym dniu roboczym następnego miesiąca.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX