W którym momencie skorygować koszty przy świadczeniu usług gwarancyjnych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 8 marca 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy autoryzowanym serwisem urządzeń sprzedawanych przez producenta. Producent udziela gwarancji na sprzedane urządzenie klientowi, a następnie zleca nam opiekę serwisową w czasie udzielonej klientowi gwarancji na zasadzie wyłączności w formie stałej opieki serwisowej fakturowanej przez nas co miesiąc w formie ryczałtu. Momentem przejęcia przez nas urządzenia w obsługę gwarancyjna jest jego uruchomienie. Ryczałt obejmuje zarówno robociznę jak i zużyte części eksploatacyjne. W lipcu 2017 r. nastąpiła awaria sterownika w jednym z urządzeń. Nasz serwis kupił w lipcu od producenta urządzenia sterownik, aby naprawić zepsute urządzenie, przyjęto go na magazyn, a następnie zużyto w ramach realizacji obsługi serwisowej. Z kolei wymontowany zepsuty sterownik oddano do reklamacji do producenta urządzenia, a ten zareklamował je u swojego dostawcy. W związku z powyższym pod datą oddania zepsutego sterownika do reklamacji skorygowano koszt zużytego nowego sterownika i przyjęto zepsuty sterownik na magazyn reklamacyjny. Operacja ta była neutralna podatkowo. W styczniu 2018 r. producent urządzenia wystawił nam fakturę korygującą na zakup sterownika z tytułu uznania reklamacji przez dostawcę. W związku z tym zwrócono sterownik z magazynu reklamacyjnego.

Jak powinniśmy traktować te operacje podatkowo, czy nasz sposób ewidencji jest właściwy, czy tez powinniśmy potraktować jako koszt sterownik w momencie jego zużycia tj. lipcu 2017 r., a dopiero po uznaniu reklamacji skorygować koszt sterownika?

Co jeśli uznanie reklamacji nastąpiło w kolejnym roku, a jest to koszt bezpośredni?

Czy korekta kosztu powinna być pod datą faktury korygującej, tj. styczeń 2018 r. czy tez trzeba skorygować koszt w 2017 r.?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX