W jaki sposób sformalizować "własność" pojemników na odpady w przypadku spółdzielni mieszkaniowych, których nie można zakwalifikować jako właścicieli nieruchomości w myśl ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?
PYTANIE
Pytanie dotyczy nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w związku z zapisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - dalej u.u.c.p.g.
W jaki sposób sformalizować "własność" pojemników na odpady w przypadku spółdzielni mieszkaniowych, których nie można zakwalifikować jako właścicieli nieruchomości w myśl u.u.c.p.g.?
Jeśli każdy z członków spółdzielni jest w myśl ustawy właścicielem nieruchomości, powinien on wyposażyć nieruchomość w pojemniki, w jaki sposób to sformalizować poza umowami właścicieli nieruchomości ze spółdzielnią - w regulaminie utrzymania czystości?
Na przykład poprzez zapisanie możliwości wykorzystywania jednego pojemnika przez wielu właścicieli?
Poniżej fragment komentarza mec. Klatki:
Zgodnie z art. 2 ust. 3 u.u.c.p.g. jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz Dz. U. z 2004 r. Nr 141, poz. 1492) lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.
Odnosząc powyższe do problemu spółdzielni mieszkaniowych, należy wskazać, że ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych reguluje problematykę zarządu jej nieruchomościami (opłaty, pożytki, zasady gospodarowania itp.) w sposób autonomiczny. Nie ma do niego zastosowania ustawa o własności lokali.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX