W jaki sposób rozliczać w kosztach opłatę wstępną przy leasingu operacyjnym?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Ziółkowski Paweł
Odpowiedzi udzielono: 5 stycznia 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W 2014 r. podpisaliśmy umowę na leasing maszyny w wysokości 600.000 euro na 6 lat. Leasing ten traktowany jest dla celów bilansowych jako leasing finansowy, a podatkowo operacyjny. W maju 2014 r. zapłaciliśmy leasingodawcy opłatę wstępną w wysokości 10% wartości umowy. W księgach 2014 r. transakcja ta została ujęta na inwestycjach. W 2015 r. ponieśliśmy dodatkowo inne koszty poza umową leasingu, które zwiększyły wartość początkową tej maszyny. Ostatecznie została ona dostarczona do nas w sierpniu 2015 r, w tym miesiącu przyjęliśmy ją jako środek trwały i od tego m-ca leasingodawca zaczął nas fakturować opłatami leasingowymi.

Kiedy powinniśmy ująć opłatę wstępną w kosztach podatkowych, w 2014 r. czy możemy ją rozliczyć w czasie?

Jeśli tak, to w jakim okresie?

Od sierpnia 2015 r. kiedy przyjęliśmy maszynę do środków trwałych, czy od 2014 r. kiedy dostaliśmy fakturę za opłatę wstępną?

Na jaki okres, czy to będzie cały okres leasingu?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX