W jaki sposób przeprowadzić postępowanie dowodowe, w sytuacji kiedy właściciel nieruchomości narusza zasady selektywnego zbierania i oddawania odpadów komunalnych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Sputowski Arkadiusz
Odpowiedzi udzielono: 11 lutego 2022 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Obowiązek kontroli segregacji odpadów przez właścicieli nieruchomości przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne wynika z art. 6ka ust. 1 ustawy z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2021 r. poz. 888) – dalej u.u.c.p.g. To na podstawie zawiadomienia przedsiębiorcy o niedopełnianiu obowiązków przez właściciela nieruchomości organ gminy wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Czy wyłącznie na przedsiębiorcy, a nie na gminie, spoczywa obowiązek kontroli sposobu segregowania odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości niezależnie od tego, czy obowiązek ten został wpisany do umowy jako jedno z jej postanowień, czy też nie?

Zgodnie z art. 6ka ust. 1 u.u.c.p.g., jeżeli podmiot odbierający odpady stwierdzi, że właściciel nieruchomości nie segreguje odpadów w sposób przewidziany w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie, ma on obowiązek przyjęcia tych odpadów jako odpadów zmieszanych i powiadomienia o tym wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz właściciela nieruchomości. Organ podatkowy na podstawie powiadomienia wszczyna postępowanie w celu określenia wysokości opłaty według stawki opłaty podwyższonej.

Jeśli przedsiębiorca sporządzi protokół odbioru odpadów zmieszanych w związku z niedopełnieniem przez właściciela nieruchomości obowiązku segregacji odpadów oraz załączy go do powiadomienia wraz z materiałem dowodowym w postaci zdjęć, jaki wówczas inny materiał dowodowy winien zgromadzić organ podatkowy?

Często organ podatkowy prowadzi postępowanie w zakresie kilku miesięcy systematycznego powiadamiania o braku selektywnej zbiórki. Ma zatem ograniczone możliwości gromadzenia materiału dotyczącego okresu oraz sytuacji przeszłych.

Czy konieczne jest uzupełnianie materiału o numer pojazdu odbierającego odpady, wskazanie miejsca i czasu odbioru odpadów np. na podstawie GPS?

Przepisy ustawy jak i uchwał nie wskazują, aby informacje takie stanowiły w tej sprawie dowód.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX