W jaki sposób placówka opiekuńczo-wychowawcza powinna postąpić z otrzymywanymi środkami ze świadczenia wychowawczego 500+ otrzymywanego na konkretne dziecko?
PYTANIE
W jaki sposób placówka opiekuńczo-wychowawcza powinna postąpić z otrzymywanymi środkami ze świadczenia wychowawczego 500+ otrzymywanego na konkretne dziecko?
Czy może te środki wydać na pozostałe dzieci znajdujące się w placówce?
Takie stwierdzenie wyrażone zostało w wyroku WSA we Wrocławiu nr IV SA/Wr 503/19 z 15.07.2020 r. gdzie wskazano, że użycie przez ustawodawcę liczby mnogiej czyli słowa dzieci w art. 9a ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci "Świadczenie wychowawcze przyznane na dzieci umieszczone w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu interwencyjnego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu specjalistyczno-terapeutycznego, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych albo interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych przeznacza się w szczególności na rozwój zainteresowań oraz zwiększanie szans edukacyjnych i rozwojowych dzieci", należy traktować jako zabieg celowy, co oznacza, że dodatek, o którym mowa w art. 113a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ma na celu wspieranie potrzeb rozwojowych wszystkich podopiecznych danej placówki łącznie.
Czy jeśli placówka wydatkuje pieniądze, przyznane na jedno z dzieci, na potrzeby innego dziecka to na podstawie przytoczonego wyroku będzie to działanie prawidłowe?
Jeśli placówka pozostawi, do rozdysponowania na inne dzieci, świadczenia otrzymane w trakcie pobytu konkretnego dziecka w placówce po opuszczeniu przez nie placówki (usamodzielnieniu się) to czy postąpi prawidłowo?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX