W jaki sposób należy rozliczyć w VAT z przeksięgowania nadwyżek z funduszu "eksploatacyjnego" na fundusz "remontowy"?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 28 marca 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Wspólnota mieszkaniowa jest czynnym podatnikiem VAT. Składa się jedynie z lokali użytkowych. Właściciele otrzymują co miesiąc faktury z obciążeniami dotyczącej części wspólnej nieruchomości w skład, których wchodzą m. in: zarządzanie częścią wspólną, utrzymanie czystości, ubezpieczenie budynku, oświetlenie, ogrzewanie. Do obciążeń doliczany jest podatek VAT, zgodnie ze stawką obowiązującą dla danego elementu, np. ubezpieczenie - ZW, zarządzanie -23%, utrzymanie czystości teren zewnętrzny - 8%. Wspólnota do tej pory nie tworzyła funduszu remontowego. Na zebraniu wspólnoty podjęto uchwałę o utworzeniu ww. remontowego. W związku z tym postanowiono: przekazać środki, jakie powstały z nadwyżek obciążeń dotyczące części wspólnej na poczet funduszu remontowego, utworzyć fundusz remontowy celowy na konkretny remont klatki schodowej (znany jest już podwykonawca i koszt tego remontu), utworzyć fundusz remontowy na poczet przyszłych remontów.

W jaki sposób należy rozliczyć w VAT z przeksięgowania nadwyżek z funduszu "eksploatacyjnego" na fundusz "remontowy"?

Wpłaty na fundusz "eksploatacyjny" objęte są różnymi stawkami podatku VAT.

Czy w związku z tym należy wystawić jakieś dodatkowe dokumenty, np. noty, faktury, faktury korygujące?

W jaki sposób obciążyć poszczególnych członków wspólnoty kosztami planowanego remontu?

W jaki sposób obciążać co miesiąc członków wspólnoty funduszem remontowym?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX