W jaki sposób należy poprawnie zakończyć postępowanie dotyczące zwrotu nienależnie pobranego zasiłku pielęgnacyjnego z ZUS?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Tyra Bożena
Odpowiedzi udzielono: 8 czerwca 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Problem ze zwrotem nienależnie pobranego zasiłku pielęgnacyjnego z ZUS.

W dniu 25.11.2019 r. tutejszy organ został poinformowany przez ZUS o fakcie przyznania Pani X dodatku pielęgnacyjnego z ZUS począwszy od 01.10.2019 r. W konsekwencji tej informacji w dniu 25.11.2019 r. wszczęto postępowanie w sprawie uchylenia decyzji przyznającej Pani X zasiłek pielęgnacyjny, w dniu 09.12.2019 r. uchylono stronie prawo do ww. świadczenia, w dniu 30.12.2019 r. wszczęto postępowanie w sprawie nienależnie pobranych świadczeń za okres od 01.10.2019 r. do 30.11.2019 r. i decyzją nr 10/2020 z dnia 10.01.2020 r. ustalono stronie nienależnie pobrane świadczenia w kwocie 400,26 zł. O powstałej należności poinformowano ZUS w dniu 16.01.2020 r. wskazując nr konta, na który należy dokonać zwrotu.

W dniu 30.01.2020 r. do siedziby tutejszego Ośrodka wpłynęło pismo z ZUS informujące o niemożności potrącenia kwoty 400,26 zł z emerytury Pani X ze względu na ograniczenia zawarte w przepisie art. 141 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

Z uwagi na brak jakichkolwiek wpłat w dniu 19.05.2020 r. ponownie zwrócono się z pismem do ZUS, czy w zaistniałej sytuacji jest możliwość przekazywania mniejszych kwot na poczet należności. Otrzymano odpowiedź w dniu 02.06.2020 r. ze wskazaniem, że z uwagi na zbyt niską emeryturę brak możliwości dokonywania potrąceń na rzecz nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych.

W jaki sposób należy poprawnie zakończyć to postępowanie?

Jak prowadzić tego typu postępowanie w przyszłości, aby uniknąć tego typu sytuacji?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX