W jaki sposób amortyzować ulepszony budynek?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2017 r.
Autor odpowiedzi: Jurek Marek
Odpowiedzi udzielono: 5 października 2017 r.

PYTANIE

Podatnik, osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, w 2013 r. zakupił używany kilka lat budynek mieszkalny. Koszt zakupu wynosił 1.000.000 zł z czego 30% służy osobistym celom mieszkalnym podatnika, a 70% służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Następnie podatnik wniósł część niemieszkalną do działalności i rozpoczął usługi budowlane polegające na dobudowaniu części budynku oraz remont generalny. Budynek został przekształcony w budynek usługowo-mieszkalny. Po 4 latach podatnik zakończył remont i uzyskał stosowne pozwolenia na użytkowanie. Koszt remontu części usługowej wyniósł 500.000 zł. Budynek (części służąca działalności gospodarczej 70% powierzchni) jest zdatny do użytkowania i został wprowadzony do ewidencji środków trwałych podatnika. Budynek służy w większości do celów prowadzenia działalności leczniczej (usługi medyczne, laboratorium, ambulatorium) oraz w mniejszej części będzie podnajmowany na cele handlowo-usługowe (sprzedaż wyrobów medycznych i gabinet kosmetyczny).

Jakie podatnik ma możliwości amortyzacji tego budynku ewentualnie jakie dokumenty musiałby posiadać, aby zastosować przyspieszone stawki amortyzacji lub indywidualne stawki amortyzacji?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX