Na jakich zasadach pracodawca samorządowy powinien wypłacać dodatek za pełnienie funkcji społecznego inspektora pracy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: SKALSKA MAGDALENA
Odpowiedzi udzielono: 24 września 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy jednostką samorządową – urzędem miejskim. Zgodnie z art. 15 ust. 3 i 4 ustawy z 24.06.1983 r. o społecznej inspekcji pracy, dla osoby pełniącej funkcję społecznego inspektora pracy w szczególnych przypadkach kierownik zakładu pracy może ustalić miesięczne wynagrodzenie zryczałtowane za ilość godzin pracy określoną w pow. ustawie. Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 11.05.2010 r. (II PZP 3/10), wynagrodzenie ryczałtowe społecznego inspektora pracy nie może być traktowane jako wynagrodzenie za pracę, lecz jako pewna rekompensata za czas poświęcony na wykonywanie zadań inspekcyjnych poza obowiązkami zawodowymi, pomimo że ryczałt ten nazwany jest przez samą ustawę "wynagrodzeniem". Jedynie w drodze analogii należy stosować do niego odpowiednio przepisy o tym wynagrodzeniu.

1. Czy jeżeli pracodawca zamierza wypłacać pracownikowi samorządowemu zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne za pełnienie funkcji zakład. społecznego inspektora pracy, to powinien dokonać zmiany obowiązującego regulaminu wynagradzania i umieścić w nim zapisy dotyczące przyznawania i wypłacania tego wynagrodzenia?

Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych pracodawca musi określić w regulaminie wynagradzania szczegółowe warunki wynagradzania pracowników samorządowych.

2. Czy można przyznać powyższe wynagrodzenie bez stosownych zapisów w regulaminie wynagradzania, wyłącznie w oparciu o ustawę o społecznej inspekcji pracy?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX