Kiedy tory należy zabezpieczać zaporami oraz sygnalizacją świetlną i dźwiękową?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bursztynowicz Michał
Odpowiedzi udzielono: 15 października 2022 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Pytanie dotyczy rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 10.09.1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. z 1998 r. nr 151 poz. 987) - dalej r.w.t.b.k. - § 100 ust. 2 r.w.t.b.k.

Czy opisane wyliczenia są trzema osobnymi warunkami tj. 1) przejścia przez więcej niż 3 tory, 2) przejścia przez tor, gdzie prędkość pociągu przekracza 15 km/h, 3) przejścia przy braku widoczności i dla każdego z powyższego warunku należy zastosować zabezpieczenie zaporami oraz sygnalizacją świetlną i dźwiękową, czy też warunek "oraz przy braku widoczności (..)" należy czytać łącznie z warunkiem poprzedzającym tj. przejścia przez tor, gdzie prędkość pociągu przekracza 15 km/h lub z oboma poprzedzającymi warunkami?

Przecinek przed słowem "oraz" sugeruje, że następujący warunek należy czytać osobno, niezależnie od dwóch pierwszych warunków.

W związku z powyższym czy prawidłowa jest następująca interpretacja: Linię jedno, dwu lub trzytorową, gdzie po każdym torze pociągi jeżdżą np. 60 km/h (więcej niż 15 km/h) i przy zachowaniu warunków widoczności należy zawsze zabezpieczać zaporami oraz sygnalizacją świetlną i dźwiękową?

Gdyby przed spójnikiem "oraz" nie było przecinka, to dla przykładu powyżej nie byłoby konieczności stosowania ww. zabezpieczeń?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX