Kiedy jednostka samorządu terytorialnego jako wierzyciel może wszcząć postępowanie egzekucyjne z wykorzystaniem dotychczasowego tytułu wykonawczego?
PYTANIE
W grudniu 2017 r., na wniosek jednostki samorządu terytorialnego (data wpływu wniosku do Naczelnika Urzędu Skarbowego - grudzień 2017 r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego wszczął postępowanie egzekucyjne należności publicznoprawnych. W lutym 2018 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego został poinformowany przez dłużnika, że wobec dłużnika wszczęto postępowanie restrukturyzacyjne (data wszczęcia tego postępowania - 4 października 2017 r.). W związku z powyższym Naczelnik US umorzył postępowanie egzekucyjne na podstawie art. 312 ust. 4 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2019 r. poz. 243 ze zm.), tj. z tego powodu, że postępowanie egzekucyjne wszczęto po wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego i dlatego postępowanie egzekucyjne było niedopuszczalne ). W sierpniu 2018 r. w MSiG opublikowano informację o umorzeniu ww. postępowania restrukturyzacyjnego (postanowienie o umorzeniu jest prawomocne) i aktualnie wobec dłużnika nie toczy się ani postępowanie upadłościowe ani restrukturyzacyjne.
Czy prawidłowym postępowaniem jednostki samorządu terytorialnego jest ponowne wysłanie upomnień do dłużnika, a gdy ten nie zapłaci ponowne wystawienie tytułu wykonawczego - wniosku o wszczęcie postępowania egzekucyjnego i przesłanie go do Naczelnika Urzędu Skarbowego?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX