Jakie są zasady rozliczania przychodów z przedpłaconych pakietów serwisowych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Gientka Mikołaj
Odpowiedzi udzielono: 12 marca 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka sprzedaje przedpłacone pakiety serwisowe. Wystawia fakturę sprzedaży hurtownikowi, a ten sprzedaje pakiet klientowi ostatecznemu, który nabywa urządzenie i wyraził zainteresowanie takim produktem. Przeglądy urządzenia w ramach pakietu mogą odbywać się 3 lub 5 razy, do przekroczenia pewnego wskazania na liczniku urządzenia. Nie ma ograniczenia czasowego. Jeżeli urządzenie jest mocno eksploatowane to przegląd należy wykonać szybciej dla zachowania gwarancji urządzenia. Zwroty nie są przewidziane. Taki proces serwisowania w ramach pakietu może trwać kilka lat, ale nie sposób wskazać precyzyjnie końca. Może się zdarzyć, że klient wcale nie zgłosi się z urządzeniem na przegląd.

Jakie są zasady rozliczania takich przychodów - wykazać je jednorazowo czy rozliczać w czasie?

Oczywiście spółka będzie obciążana kosztami napraw według faktur otrzymywanych za naprawy od tzw. Punktów Napraw. Na takie koszty będzie zawiązana rezerwa kosztowa do każdego urządzenia. Koszt przeglądu ma określoną wartość (nie stanowi on trudnej do oszacowania wartości naprawy nietypowej) i taka wartość zostanie ujęta w rezerwie kosztowej w pełnej wartości - chyba że można obniżyć wartość rezerwy zakładając, że nie wszyscy klienci zgłoszą się na przegląd z urządzeniem.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX