Jakich księgowań należy dokonać w związku z utworzeniem rezerwy na naprawy gwarancyjne?
PYTANIE
Firma (sp. z o.o.) prowadzi działalność w zakresie robót budowlanych, ewidencjonując koszty na kontach zespołu 4. W związku ze specyfiką działalności postanawia utworzyć rezerwy na naprawy gwarancyjne przyszłych okresów – rezerwa utworzona w 2021 r., koszty dotyczące napraw będą poniesione w 2022 r.
Czy prawidłowym jest księgowanie wartości utworzonej rezerwy według poniższego schematu: WN konto 407-NKUP Pozostałe koszty (NKUP) MA konto 641 Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów?
Rezerwa nie będzie stanowiła kosztów podatkowych, ale czy będzie miała wpływ na wynik bilansowy spółki (wynik brutto) przez zaliczenie jej w ciężar kosztów działalności?
Czy prawidłowe będzie księgowanie rozwiązania rezerwy w przyszłym okresie (na podstawie faktur dokumentujących rzeczywiste koszty poniesione przez jednostkę na naprawy gwarancyjne według poniższego schematu): Faktura kosztowa za naprawy WN 641 Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów (netto) WN 221 VAT naliczony (vat) MA 202 Rozrachunki z dostawcami (brutto)?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX