Jaki tryb postępowania powinien przyjąć organ podatkowy ze środkami z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska w sytuacji, gdy nie z winy tegoż organu doszło do wygaśnięcia prawa do zwrotu?
PYTANIE
Jaki tryb postępowania powinien przyjąć organ podatkowy ze środkami z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska w sytuacji, gdy nie z winy tegoż organu doszło do wygaśnięcia prawa do zwrotu?
Dotyczy to np.: sytuacji kiedy podmiot uregulował na poczcie opłatę wraz z odsetkami za zwłokę w zawyżonej wysokości tuż przed upływem terminu wymagalności tej należności. Organ nie dysponował rachunkiem bankowym, na który można by było zwrócić natychmiast nadpłaconą kwotę. Wówczas wystosował pismo do przedsiębiorcy w sprawie pozyskania nr rachunku bankowego. Odpowiedź z numerem rachunku bankowego uzyskano już w momencie, kiedy nastąpiło wygaśnięcie prawa do zwrotu nadpłaty (zgodnie z art. 80 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
Co powinien zrobić organ z tymi środkami (opłatami za korzystanie ze środowiska), wobec których po analizie stwierdzono, że są nadpłatami i już nie ma prawnej możliwości ich zwrotu podmiotowi, który dokonał nadpłaty?
Czy powinny być redystrybuowane zgodnie z algorytmem określonym w art. 402 ustawy z 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska – dalej p.o.ś. tak, jak ma to miejsce w przypadku należnych opłat za korzystanie ze środowiska?
Czy powinny stanowić przychód samorządu województwa?
Czy istnieje inne rozwiązanie tej sprawy?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX