Jaką stawkę akcyzy należy zastosować po 31.12.2020 r. dla hybryd plug-in?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kamiński Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 16 grudnia 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W związku z nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym m.in. dodany pkt 1a i 1b w art. 105, wejście w życie dn. 01.01.2020 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 2116), w której rozróżnione zostały dodatkowo stawki podatku dla pojazdów hybrydowych powstaje pytanie dotyczące stawki akcyzy jaką należałoby zastosować po 31.12.2020 r. dla pojazdów stanowiących pojazd hybrydowy w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z 11.01.2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1124, 1495, 1527 i 1716) o pojemności silnika spalinowego równej 2000 centymetrów sześciennych lub niższej. Obecnie ww. pojazdy (czyli tzw. hybrydy plug-in o pojemności poniżej < 2001cm 3) stanowią wyjątek i są zwolnione do końca br. z obowiązku zapłaty podatku (po otrzymaniu od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy) na podstawie art. 163a pkt 1 (Ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym [Dz.U. z 2019 r. poz. 2116]). Z art. 105 u.p.a. wynikałoby, że od 01.01.2021 r. wysokość stawki podatku dla opisanego rodzaju (i pojemności) pojazdów będzie wynosiła 3,1% podstawy opodatkowania, podczas gdy dla hybryd "zwykłych" tj. takich, których energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, stawka dla takiej samej pojemności wynosić będzie 1,55% podstawy opodatkowania.

Czy powyższa logika (opisana przeze mnie) zgodna jest ze stanem faktycznym i jest to błąd ustawodawcy, czy powyższe zagadnienie należałoby jednak interpretować inaczej?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX