Jaką procedurę należy zastosować w celu aktualizacji ewidencji punktów adresowych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Dziamski Łukasz
Odpowiedzi udzielono: 25 października 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 27.07.2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 1390) – dalej r.e.g.b. zasadą jest, że "Nie prowadzi się numeracji porządkowej dotyczącej części miejscowości". Natomiast poprzednio obowiązujące rozporządzenie zezwalało na prowadzenie numeracji porządkowej dla części miejscowości, co wynikało z § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z 9.01.2012 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów (Dz.U. z 2012 r. poz. 125): "Dla każdej wsi lub części wsi stanowiącej miejscowość oraz dla każdego osiedla na obszarach miast, w których ulice i place nie posiadają nazw, tworzy się jeden ciągły zbiór numerów porządkowych, w sposób zapewniający jego przestrzenną regularność oraz unikalność jego elementów." Odnosząc się do stanu faktycznego, w aktualnej ewidencji gmina posiada miejscowość – wieś, składającą się z kilku części, dla której prowadzona jest jedna, ciągła numeracja porządkowa, punkty adresowe są jednak przypisane nie do miejscowości, lecz odpowiednio do jej części. Należy zatem wykonać przeniesienie tych punktów adresowych do bazy całej miejscowości bez zmiany numeracji dla poszczególnych punktów.

Jaką procedurę należy zastosować w celu aktualizacji ewidencji punktów adresowych, aby dostosować ją do wymogów nowego rozporządzenia w kontekście z § 12 ust. 3 r.e.g.b.?

Czy niezbędne zmiany należy wykonać "z mocy ustawy" poprzez czynności materialno-techniczne, przenosząc aktualne numery nadane do "części wsi" do bazy adresowej dotyczącej całej miejscowości tj. wsi?

Czy należy czynność tę poprzedzić uchwałą rady gminy lub zarządzeniem wójta w sprawie aktualizacji danych ewidencji?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX