Jaka jest podstawa oraz uzasadnienie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, gdy podczas kontroli wykonywanej przez WIOŚ wyniki badań wskazały przekroczenie całkowitego LZO?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Gall Marek
Odpowiedzi udzielono: 18 kwietnia 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jaka, dla poniżej opisanego przypadku, jest podstawa oraz uzasadnienie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, gdy podczas kontroli wykonywanej przez WIOŚ wyniki badań wskazały przekroczenie całkowitego LZO?

Kontrola dotyczyła działalności podmiotu prowadzącego przetwarzanie odpadów, który posiada na ten cel pozwolenie zintegrowane. W pozwoleniu wskazana jest dopuszczalna emisja do powietrza, która obowiązuje do dnia 17.08.2022 r. (pyły, poszczególne węglowodory i octany w jednostce: kg/h) oraz jaka obowiązuje od 18.08.2022 r. czyli od czasu wejścia w życie konkluzji BAT dot. przetwarzania odpadów (dot. już wyłącznie 2 parametrów: całkowitego LZO oraz pyłów, w jednostce mg/Nm3, a także Mg/rok). Zgodnie z art. 298 ust. 1 pkt 1 oraz art. 300 ust. 2 ustawy z 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska – dalej p.o.ś. karę biegnącą wymierza się za przekroczenie określonych w pozwoleniu ilości lub rodzaju gazów/pyłów wprowadzanych do powietrza, uwzględniając przekroczenia w skali godziny.

Jak zatem otrzymane wyniki pomiarów WIOŚ (podane zarówno w jednostce kg/h, jak i mg/Nm3) porównać do limitów wynikających z posiadanego pozwolenia zintegrowanego, skoro w pozwoleniu tym podmiot nie ma już limitów godzinowych (kg/h)?

Jak zatem wyliczyć karę biegnącą?

Czy przepisy Prawa ochrony środowiska nie powinny zostać zmienione w związku z wejściem w życie konkluzji ww. BAT?

Jaka stawka kary powinna zostać przyjęta za przekroczenie całkowitego LZO?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX