Jak zaksięgować przekazanie wadliwego sterownika producentowi i następnie po oględzinach ponowne przyjęcie na magazyn?
PYTANIE
Spółka prowadzi pełną księgowość, ewidencja na kontach zespołu 4 i 5. Na podstawie umowy z gwarantem (producentem) urządzeń na ich obsługę gwarancyjną powstaje przychód ze sprzedaży usług (konto 701). Koszty zużycia części do tych napraw traktujemy jako koszty bezpośrednie (konto zespołu 4 Zużycie materiałów bezpośrednich i konto 501 Koszty bezpośrednie).
Producent montuje w sprzedawanych urządzeniach sterowniki, które są awaryjne. Serwisant realizując awarie w ramach obsługi gwarancyjnej po raz pierwszy montuje nowy sterownik (drugi - nasza zakupiona część od producenta i przyjęta wcześniej na magazyn na postawie PZ), następuje zużycie części z magazynu na postawie dokumentu RW (konta 4 i 5 - Koszty bezpośrednie), natomiast wadliwy sterownik (pierwszy - część sprzedana przez producenta urządzenia) wymontowuje i przekazuje do producenta celem oględzin. Producent albo go naprawia i przekazuje nam nieodpłatnie do dalszego korzystania do napraw lub uznaje, że nie można go naprawić.
Jak zaksięgować i na podstawie jakich dokumentów przekazanie wadliwego sterownika (pierwszy) producentowi i następnie po oględzinach przyjąć ponownie na magazyn celem dalszego korzystania z niego?
Jak postąpić jeśli podczas kolejnej awarii serwisant zamontuje trzeci nasz sterownik (konto 4 i 5 - Koszty bezpośrednie na podstawie RW), a drugi wymontuje i przekaże do producenta celem oględzin?
Czy zużycie trzeciego sterownika jest to dla nas kolejnym kosztem (konta 4 i 5) obok kosztów zużycia drugiego sterownika i jednocześnie należy wykazać przychód z tytułu wymontowania drugiego sterownika w momencie uznania go za nadający się do dalszej eksploatacji (konto 760)?
Czy jednak należy skorygować koszty poprzednio zamontowanego przez nas sterownika (wystawić RW - zwrot na magazyn i skorygować konta 4 i 5) i po oględzinach producenta zlikwidować go w pozostałe koszty operacyjne na podstawie protokołu likwidacji lub uznać za nadający się do dalszego wykorzystania w obsługach gwarancyjnych (dokument MM przesuniecie na magazyn główny)?
Czy spółka powinna zastosować jeszcze inny sposób postępowania?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX