Jak wykazać usługi elektroniczne polegające na dostarczaniu produktów cyfrowych przez polskiego podatnika?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 26 czerwca 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka dokonuje sprzedaży kodów elektronicznych (oprogramowanie i gry; licencje elektroniczne, dalej: kody). Do sprzedaży wykorzystywany jest sklep online (dalej: portal), który jest udostępniony przez firmę (właściciela), który swoją siedzibę ma w Hong Kongu. Współpraca polega na tym, iż spółka na portalu umieszcza kody, które udostępnia do sprzedaży firmie z Hong Kongu (kody zamieszczane są w systemie portalu, udostępnionym przez firmę z Hong Kongu). Do portalu mają dostęp potencjalni nabywcy z całego świata (głównie osoby fizyczne, ale również klienci biznesowi). Zainteresowany nabywca kupuje za pośrednictwem portalu kody od wybranego sprzedawcy i dokonuje zapłaty na rzecz portalu. Ewentualne reklamacje wpływają do portalu, który kolejno kontaktuje się ze spółką w celu np. wymiany błędnego kodu na nowy lub potwierdzenia zwrotu środków w wypadku zasadnej reklamacji i braku możliwości dostarczenia kodu zastępczego. Spółka X zwraca środki lub dostarcza zastępczy kod portalowi, nigdy bezpośrednio do klienta końcowego. W sytuacji braku reakcji ze strony spółki w ciągu 72h od powstania reklamacji portal samodzielnie podejmuje decyzje jaką rekompensatę przekaże nabywcy towaru. Nabywcy końcowi, za nabyte towary, dokonują płatności na rzecz portalu, środki nie wpływają bezpośrednio do spółki. Portal wypłaca środki spółce po minimum 18 dniach od pobrania z jej zasobów kodu. W międzyczasie informuje spółkę jedynie o stanie zobowiązania na jej rzecz. Środki finansowe za pobrane kody przekazuje do spółki na podstawie prawidłowo wystawionej faktury na rzecz portalu. Spółka X na żadnym etapie sprzedaży nie ma kontaktu z klientem końcowym. Portal nie udostępnia spółce danych na temat klienta końcowego, dlatego spółka nie może określić jurysdykcji podatkowej klienta końcowego. Według spółki X sp. z o.o. zaprezentowana działalność jest mocno zbliżona do dropshippingu z tym wysyłką towaru zajmuje się portal, a nie sprzedawca.

Czy spółka prawidłowo rozlicza VAT na podstawie art. 28b u.p.t.u.?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX