PYTANIE
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie będąca płatnikiem VAT podpisała umowę leasingu finansowego na sprzęt medyczny. Leasing miał trwać 36 miesięcy. Jednak po 12 miesiącach leasing został skrócony aneksem i nastąpił wcześniejszy wykup (przeniesienie praw własności) tego sprzętu medycznego.
Jak prawidłowo rozliczyć ten wykup?
Jak ustalić wartość początkową środka trwałego?
Czy jest to wartość brutto sprzętu (suma rat kapitałowych + VAT 8%), czy kwot z harmonogramu leasingu (VAT był wyliczony z wartości: rata kapitałowa + odsetki)?
Jeśli byłaby ta druga opcja, to jak ją obliczyć przy skróceniu leasingu (wartość odsetek będzie mniejsza niż w harmonogramie). Ponadto podatnik otrzymał fakturę na opłatę z tytułu przeniesienia prawa własności - 100 zł (ta opłata była zapisana w umowie leasingu).
Czy wartość tej opłaty podwyższa wartość środka trwałego, czy można ją zaliczyć bezpośrednio w koszty podatkowe?
ODPOWIEDŹ
Zaloguj się do LEX | Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów prezentację