Jak rozliczyć w czasie koszt nabycia usług podwykonawcy, jeśli termin określony w umowie jest inny niż termin faktycznego wykonania usługi?
PYTANIE
Jesteśmy spółką na pełnej rachunkowości. Podpisaliśmy umowę na opiekę serwisową rozliczaną kwartalnie nad urządzeniami zamontowanymi w galerii handlowej. W ramach umowy mają być dokonywane przeglądy urządzeń z częstotliwością określoną w umowie, oraz usuwanie usterek w przypadku zgłoszenia przez zamawiającego. Ustalone jest wynagrodzenie kwartalne i faktura jest wystawiana za każdy kwartał kalendarzowy na koniec każdego kwartału na uzgodnioną kwotę tytułem opieki serwisowej za dany kwartał. Wynagrodzenie określone w umowie jedną kwotą wynika ze szczegółowej kalkulacji przeglądów każdego urządzenia pomnożonej przez ilość przeglądów w roku i tak powstała cena roczna dzielona jest na kwartały. Suma kwartalnych kwot przeglądów poszczególnych urządzeń stanowi wynagrodzenie określone w umowie.
Umowa przewiduje między innymi wykonanie przeglądu drzwi automatycznych. Przewiduje się wykonanie takiego przeglądu raz do roku, ustalając termin na listopad każdego roku. Nasza firma w tym celu korzysta z usług podwykonawcy. W 2010 r. ze względu na warunki atmosferyczne podwykonawca nie dokonał przeglądu drzwi w umownym terminie (listopad), a za zgodą klienta wykonano przegląd w styczniu 2011 r.
Czy koszty podwykonawcy za przegląd należy uznać za koszt bezpośredni i zaliczyć do kosztów podatkowych 2010 r., czy rozliczyć bieżąco w 2011 r. w momencie wykonania przeglądu?
Nadmieniam że umowa trwa nadal i w 2011 r. w listopadzie będzie dokonany kolejny przegląd drzwi zgodnie z umową.
Co jeśli taka umowa podpisana jest w ciągu roku?
W którym momencie rozliczać koszty bezpośrednie z tytułu wykonania np. przeglądu raz na rok?
Czy jeśli taka umowa jest podpisana w lipcu 2010 r., my dokonamy przeglądu korzystając z usług podwykonawcy również w lipcu 2010 r., to czy ten koszt bezpośredni winien być proporcjonalnie odnoszony w koszty w kwocie 1/4 w miesiącach wystawiania faktury za opiekę, czy tez możemy jednorazowo zaksięgować w koszty podatkowe w miesiącu jego wykonania tj. lipiec 2010 r.?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX