Jak rozliczyć świadczenia wypłacone po śmierci pracownika?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Ziółkowski Paweł
Odpowiedzi udzielono: 14 marca 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W firmie zmarło dwóch pracowników. Pierwszy nie posiadał rodziny, która byłaby uprawniona do renty rodzinnej po zmarłym - nie miał żony, dzieci, jego rodzice już nie żyli. W testamencie wskazał jednak osobę, która w razie jego śmierci miałaby po nim dziedziczyć (osoba niespokrewniona).

Drugi zmarły pracownik posiadał żonę i dzieci uczące się w wieku 23 i 19 lat, uprawnione do renty rodzinnej po nim.

Jak w obu przypadkach powinien zachować się pracodawca?

Komu i w jakim terminie należy w tych sytuacjach wypłacić odprawę pośmiertną, a komu wynagrodzenie za pracę zmarłych, wraz z ekwiwalentami za niewykorzystane urlopy?

Czy od wypłaconych świadczeń należy pobrać zaliczki podatku dochodowego, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

Czy wypłacone świadczenia należy wykazać w PIT-11 lub innym dokumencie informacyjnym dla urzędu skarbowego?

Kogo powinno się wskazać w PIT-11 lub innym dokumencie informacyjnym dla urzędu skarbowego - zmarłego pracownika czy osoby które otrzymały wynagrodzenia po zmarłym pracowniku?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX