Jak rozliczać składki PPK po ustaniu zatrudnienia?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 12 maja 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Bardzo proszę o odpowiedź na zagadnienie dotyczące rozliczenie podatku od składki PPK (finansowej przez pracodawcę) pracownika, który zakończył współpracę z naszą firmą. W naszej firmie wynagrodzenie naliczane jest do 10-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, a deklaracja Rozliczenie składek PPK oraz same składki przekazywane są do instytucji finansowej dopiero w kolejnym miesiącu. Mamy wątpliwość jak powinnyśmy postąpić ze składką PPK finansowaną przez pracodawcę po ustaniu zatrudnianie. Mamy dwie wykładnie sprzeczne wykładnie opisane poniżej:

1) Stanowisko firmy szkoleniowej - naliczenie "listy zerowej" dla byłych pracowników, w miesiącu po ustaniu zatrudnienia, w której wykazana byłaby składka PPK pracodawcy oraz zastosowane KUP (250 zł lub 300 zł). W tym momencie powstaje jednak pytanie: co w przypadku kiedy koszty będą większe niż składka PPK, np. 400 zł, wyliczony podatek będzie w takim przypadku ujemną wartością,

2) Stanowisko producenta programu kadrowo-płacowego – nie należy sporządzać list płac po ustaniu zatrudnienia a rozliczenia składki PPK pracodawcy następuje na poziomie PIT-11. Okazuje się jednak, że PIT-11 nie zawiera w sobie pola, gdzie płatnik może wykazać kwotę składki PPK pracodawcy od której nie została pobrana zaliczka.

Jak wobec tego były pracownik ma się prawidłowo rozliczyć z urzędem?

Proszę o informację jak należy właściwie postąpić oraz proszę o podanie podstawy prawnej.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX