Jak prawidłowo rozliczyć umowę komisową na gruncie VAT?
PYTANIE
Mam pytanie odnośnie rozliczenia umowy komisowej na gruncie ustawy VAT po zmianach 2014. Spotkałem się z dwoma sposobami:
komitent dokonuje dostawy do komisanta towaru fakturowanego za kwotę np 100 zł netto + VAT, potem komisant sprzedaje towar konsumentowi za 100 zł netto +VAT i wystawia dla komitenta fakturę za prowizję za 20 zł netto + VAT. U komitenta mamy wtedy VAT od 100 zł jako należny minus VAT od 20 zł jako naliczony, u komisanta VAT od sprzedaży 100 zł i VAT od 20 zł jako należne, a VAT od zakupu od komitenta jako naliczony;
komitent dokonuje dostawy do komisanta towaru fakturowanego za kwotę 80 zł + VAT, komisant sprzedaje konsumentowi po doliczeniu swojej 20 zł marży netto za 100 zł+ VAT. Wtedy u komitenta mamy VAT należny od 80 zł, a u komisanta VAT należny od 100 zł i naliczony od 80 zł.
Oczywiście wiem, że obowiązek podatkowy powstaje między komitentem a komisantem w momencie wpłaty pieniędzy przez komisanta dla komitenta, która to wpłata w pierwszym przypadku może być przez potrącenie różnicą między 100 zł a 20 zł (+VAT), chyba że nie może i muszą to być dwa osobne przelewy.
Który sposób jest właściwy?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX