Jak prawidłowo powinniśmy zaewidencjonować i zaksięgować działki w trwałym zarządzie?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2017 r.
Autor odpowiedzi: Tomczyk Edward
Odpowiedzi udzielono: 14 marca 2017 r.

PYTANIE

Jednostka budżetowa zakupiła od osoby trzeciej w 2007 r. dwie działki na własność i do kolejnych dwóch działek prawo użytkowania wieczystego (te dwie działki są własnością miasta). W związku z datą nabycia z mocy prawa - prawo użytkowania wieczystego stało się prawem trwałego zarządu. W akcie notarialnym podana jest łączna wartość czterech działek (i tych na własność i tych w trwałym urzędzie) w związku z tym do określenia wartości gruntów zakupionych na własność przyjęto wartość nieruchomości z pierwszej decyzji w sprawie opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu. Obecnie na ewidencji bilansowej konta 011 grupa 0 posiadamy działki zakupione na własność, natomiast działek w trwałym zarządzie nie zewidencjonowaliśmy.

Jak prawidłowo powinniśmy zaewidencjonować i zaksięgować działki w trwałym zarządzie?

Czy skoro działki te są własnością miasta, to miasto powinno mieć je w ewidencji bilansowej a my tylko w pozabilansowej, czy też powinniśmy potraktować je jak działki w użytkowaniu wieczystym i wprowadzić prawo użytkowania wieczystego w wartości pierwszej opłaty do naszej ewidencji bilansowej dokonując amortyzacji bilansowej?

Czy nie będzie to stało w opozycji do zapisów naszej jednostki w polityce rachunkowości, że: "Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości początkowej wyższej od wartości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym dla osób prawnych umarza się i amortyzuje przy zastosowaniu stawek określonych w przepisach Ustawa z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych- jednorazowo (w grudniu) za okres całego roku"?

Mówi się tam bowiem, że gruntów i prawa użytkowania wieczystego nie amortyzuje się.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX