Jak powinna wyglądać korekta rozliczenia kosztów zarządu dla celów prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych?
PYTANIE
Spółdzielnia miesięcznie rozlicza koszty zarządu wg zatwierdzonego przez radę nadzorczą klucza podziału. Wg tak ustalonego klucza 92,12% kosztów zarządu jest rozliczana na działalność podstawową (koszty eksploatacji lokali mieszkalnych, garaży oraz lokali użytkowych w najmie - rozdział na poszczególne koszty opodatkowane i zwolnione odbywa się strukturą sprzedaży wyliczoną w danym miesiącu i tak np. 87,17% na działalność zwolnioną (koszty lokali mieszkalnych oraz garaży) oraz 12,83% na działalność opodatkowaną (koszty lokali użytkowych), a 7,88% na działalność pomocniczą (6,94% na zespół konserwatorów oraz 0,94% na zespół transportu). Przykładowo koszty zarządu za m-c październik wyniosły 100.000,00 zł. Wg ustalonego klucza podziału 92.120 zł obciąża działalność podstawową, z tego 82.800,00 obciąża lokale mieszkalne, 1.800,00 obciąża garaże, 5.400,00 obciąża lokale użytkowe (podziału dokonano strukturą sprzedaży wyliczoną w danym miesiącu), 7.880,00 obciąża działalność pomocniczą, z tego 6.940,00 obciąża zespół konserwatorów (konto 511), a 940,00 obciąża zespół transportu (konto 532). Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych prawidłowe rozliczenie kosztów zarządu, które dotyczą działalności opodatkowanej i zwolnionej, a nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie kosztów do danej działalności – powinno być dokonane w oparciu o przepisy art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Pytanie: Jak powinna wyglądać korekta rozliczenia kosztów zarządu dla celów prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych przy założeniu, że w księgach rachunkowych rozliczenie jest dokonywane wg ustalonego klucza podziału przy założeniu, że roczna struktura sprzedaży - zwolnionej 91% i opodatkowanej 9%? Prośba o odpowiedź w oparciu o podany przykład.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX