Jak powinien zareagować zamawiający, jeżeli wykonawca nie usunął w terminie, wskazanych w protokole z przeglądu gwarancyjnego wad i usterek?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Soszyńska - Purtak Paulina
Odpowiedzi udzielono: 15 maja 2014 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Wykonawca zrealizował obiekt budowlany i przekazał go zamawiającemu. Zgodnie z umową na roboty budowlane wykonawca udzielił gwarancji jakości na okres 36 miesięcy licząc od daty odbioru oraz rękojmi za wady wykonania robót na okres 36 miesięcy licząc od daty odbioru. Ponadto w umowie znajdują się zapisy: Wykonywanie czynności związanych z gwarantowaną jakością wykonanych robót będzie realizowane niezwłocznie na żądanie zamawiającego niezależnie od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady wykonania zamówienia. Wykonawca zobowiązany będzie każdorazowo do usunięcia stwierdzonej wady fizycznej w wykonanych robotach, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. W przypadku ujawnienia w okresie rękojmi wad lub usterek, zamawiający poinformuje o tym wykonawcę na piśmie. Wykonawca zobowiązany jest usunąć wady (ujawnione w okresie rękojmi lub gwarancji) w terminie 14 dni od otrzymania stosownej informacji od zamawiającego, chyba że jest oczywiste, iż wad tych nie da się usunąć w terminie czternastodniowym i wówczas termin usunięcia wad zostanie uzgodniony między stronami. W przypadku nieusunięcia wad w ustalonym terminie, zamawiający może naliczyć karę umowną zgodnie z § 11 niniejszej umowy oraz powierzyć usunięcie wad osobie trzeciej na koszt i ryzyko wykonawcy. Gwarancja ulega przedłużeniu o czas, w którym na skutek wad przedmiotu umowy lub jego części nie można było z niego korzystać. Utrata roszczeń z tytułu wad nie następuje pomimo upływu terminu gwarancji, jeżeli wykonawca wadę podstępnie zataił. § 11 umowy o którym mowa powyżej stanowi: Jeżeli w trakcie odbioru zostaną stwierdzone wady lub usterki to zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia: 1) jeżeli usterki nadają się do usunięcia, zamawiający ma prawo odmowy dokonania odbioru do czasu ich usunięcia, wyznaczając równocześnie termin usunięcia usterek, 2) jeżeli wady nie nadają się do usunięcia, zamawiający może żądać wykonania części lub całości przedmiotu umowy po raz drugi, jeżeli wady te uniemożliwiają użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem. Ponadto, zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia: 1) jeżeli wady nadają się do usunięcia, zamawiający może odmówić dokonania odbioru do czasu ich usunięcia, 2) jeżeli wady nie nadają się do usunięcia lub ich usunięcie wymagałoby nadmiernych kosztów, zamawiający może żądać odpowiedniego obniżenia wynagrodzenia, jeżeli wady nie uniemożliwiają korzystania z przedmiotu umowy zgodnie z jego przeznaczeniem. W § 11 nie ma wprost mowy o karach za zwłokę w usunięciu wad w okresie rękojmi za wady i gwarancji.

Mając na uwadze ww. zapisy jak powinien zareagować zamawiający, jeżeli wykonawca nie usunął w terminie, wskazanych w protokole z przeglądu gwarancyjnego wad i usterek?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX