Jak powinien postąpić szpital w sytuacji sporu z pacjentem o pokrycie kosztów udzielonych świadczeń, które zostały ściągnięte przez komornika od pacjenta z uwagi na brak dowodu potwierdzającego ubezpieczenie?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2022 r.
Autor odpowiedzi: Kaczorowska-Kossowska Iwona
Odpowiedzi udzielono: 23 września 2019 r.

PYTANIE

Szpital (SP ZOZ) obciążył pacjenta nieubezpieczonego kosztami udzielonych mu świadczeń opieki zdrowotnej (ratujących życie lub zdrowie) za pobyt w listopadzie 2012 r. (przed wejściem w życie systemu eWUŚ). W związku z brakiem dobrowolnej zapłaty szpital wniósł sprawę do sądu i uzyskał prawomocny nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, a następnie skierował sprawę do postępowania egzekucyjnego. W 2019 r. komornik sądowy ściągnął od w/w. pacjenta całość należności za leczenie, wraz z odsetkami i kosztami postępowania sądowego i egzekucyjnego. Dopiero po zakończeniu postępowania egzekucyjnego pacjent zwrócił się do szpitala twierdząc, że przedstawił dokument potwierdzający jego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej w dacie hospitalizacji jeszcze w dacie hospitalizacji (listopad 2012 r.) i zażądał zwrotu ściągniętych przez komornika sądowego kwot.

Czy w związku z powyższym, szpital zobowiązany jest zwrócić mu całość ściągniętych kwot (zgodnie z przepisem art. 50 ust. 6 u.ś.o.z. - stan prawny sprzed 1.01.2013 r.), czy też może odmówić zwrotu ściągniętych przez komornika sądowego kwot, powołując się na prawomocny nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, a pacjent może dochodzić swoich praw na drodze sądowej?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX