Jak ocenić zgodność z prawem stosowanego w gimnazjum sposobu obliczania liczby godzin ponadwymiarowych w odniesieniu do godzin nauczania indywidualnego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2011 r.
Autor odpowiedzi: Kosiarz Agnieszka
Odpowiedzi udzielono: 19 stycznia 2011 r.

PYTANIE

Proszę o ocenę zgodności z prawem stosowanego w gimnazjum sposobu obliczania liczby godzin ponadwymiarowych w odniesieniu do godzin nauczania indywidualnego. Godziny te są traktowane jak godziny zajęć planowych lub innych przydzielonych nauczycielowi przez dyrektora. Zakładając, że w tygodniu wypada 1 dzień wolny, a godzina nauczania indywidualnego pierwotnie planowana na ten wolny dzień zostaje przeniesiona na inny dzień tego tygodnia i przeprowadzona. Obecnie liczba godzin ponadwymiarowych jest obliczana w następujący sposób: za jeden wolny dzień - tygodniowy wymiar godzin zostaje obniżony o 3,6 godziny, czyli w zaokrągleniu do pełnych godzin o 4 godziny. Wszystkie godziny zajęć w pozostałe dni tego tygodnia (zarówno planowane jak i indywidualne oraz inne dodatkowe, w tym ta przeniesiona i przeprowadzona godzina nauczania indywidualnego, zostają zsumowane. Liczba godzin ponad 14 (18-4) stanowi liczbę godzin ponadwymiarowych. Możliwa jest więc sytuacja, gdy przeniesiona i przeprowadzona godzina nauczania indywidualnego nie jest godziną ponadwymiarową, gdyż godziny te nie są inaczej traktowane przy rozliczaniu niż inne - w sytuacji, gdy łączna liczba godzin jest mniejsza. Dodatkowo proszę o potwierdzenie, że nauczyciel nie może wykazać jako godziny ponadwymiarowej - godziny nauczania indywidualnego w sytuacji, gdy zajęcia te nie odbyły się, a nauczyciel był gotowy do ich przeprowadzenia, np. z powodu choroby ucznia.

Czy nauczyciel może żądać zapłaty za taką godzinę?

Czy uczeń musi zgodzić się na przełożenie takich zajęć na inny termin?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX