Jak należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych zgłoszenie znaku towarowego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 15 września 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka z o.o. wystąpiła z wnioskiem o zgłoszenie znaku towarowego. Zapłaciła 60 zł opłaty za sporządzenie dokumentu pierwszeństwa dla zgłoszonego znaku towarowego oraz 1000 zł opłaty za zgłoszenie w postaci elektronicznej znaku towarowego – za obie te wpłaty nie otrzymała żadnego dokumentu. Następnie po upływie pół roku, spółka otrzymała decyzję z Urzędu Patentowego o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy, pod warunkiem uiszczenia opłaty w wysokości 2400 zł za 10-letni okres ochronny oraz opłaty w wysokości 90 zł za publikację o udzielonym prawie ochronnym (spółka dokonała wszystkich niezbędnych opłat).

Czy prawidłowym jest ujęcie bezpośrednio, jednorazowo w kosztach kwoty 60 zł i 90 zł w momencie dokonania zapłaty, a opłat w kwotach 1000 zł i 2400 zł rozliczenie w czasie na 10 lat?

Od kiedy rozpocząć naliczanie kosztów w czasie – czy od momentu poniesienia pierwszej opłaty zgłoszeniowej, czy od momentu wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego?

Czy jest dopuszczalne, aby ewentualnie kwoty dotyczące 10-letniego okresu ochronnego zaksięgować w jednej kwocie raz na rok (na koniec roku), a nie miesięcznie (z uwagi na niski koszt)?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX