Jak należy zaewidencjonować biurko w jednostce sektora finansów publicznych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Tomczyk Edward
Odpowiedzi udzielono: 25 października 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13.09.2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2020 r. poz. 342) jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania, mogą być umarzanemeble i dywany. Natomiast zgodnie z polityką rachunkowości jednostki budżetowej "pozostałe środki trwałe to środki trwałe, które finansuje się ze środków na bieżące wydatki (z wyjątkiem pierwszego wyposażenia nowego obiektu, które tak jak ten obiekt finansowane są ze środków na inwestycje), obejmują: - odzież i umundurowanie o normatywnym okresie użytkowania dłuższym niż rok, - meble i dywany, pozostałe środki trwałe (wyposażenie) o wartości początkowej nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania" oraz "do aktywów trwałych w jednostce nie zalicza się: - środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych przyjętych do nieodpłatnego używania na podstawie umów cywilnoprawnych, które znajdują się w ewidencji użyczającego, - pozostałe środki trwałe jak drobne przedmioty, których wartość nie przekracza 20% wartości początkowej od wartości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym dla osób prawnych, uważa się je za wyposażenie stanowisk pracy. Podlegają one analitycznej ewidencji ilościowej ze wskazaniem osób użytkujących aż do fizycznej likwidacji".

Czy biorąc pod uwagę powyższe zapisy, jeżeli biurko wolnostojące kosztuje 500 zł, należy je zakwalifikować jako "meble", a jeżeli okres jego użytkowania przekracza 1 rok, zaksięgować na konto 013?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX