Jak należy rozliczyć amortyzację środka trwałego przyjętego w formie leasingu operacyjnego?
PYTANIE
W marcu 2008 r. firma (jednostka nie jest podatnikiem VAT) podpisała umowę leasingu finansowego. Wartość kapitałowa sprzętu 58.791,15 zł, wartość odsetkowa 7596,75 zł (rozliczana w czasie), okres leasingu 2 lata.
W kwietniu 2008 r. firma rozpoczęła amortyzację przyjmując za wartość początkową obcego środka trwałego 58.791,15 zł i stawkę amortyzacji 20% w skali roku (5 lat) - miesięczna kwota amortyzacji 979,85 zł. W marcu 2010 r. firma spłaciła ostatnią ratę leasingową. W czerwcu 2010 r. otrzymała fakturę na wykup przedmiotu leasingowego. O wartości 120,66 zł – powyższa kwota nie została wliczona do harmonogramu opłat leasingowych.
Do końca marca 2010 r. dokonano następujących księgowań:
1. Przyjęcie obcego środka trwałego
- Wn konto obce środki trwałe – 58.791,15 zł
- rozrachunki z tytułu leasingu (rata kapitałowa)-58.791,15 zł
2. Amortyzacja obcego środka trwałego
- amortyzacja Wn – (979,85*24)= 23.516,40 zł
- umorzenie obcych środków trwałych Ma – (979,85*24)= 23 516,40 zł
Kwota pozostała do umorzenia 35.274,75 zł.
Po otrzymaniu faktury na wykup przedmiotu leasingu dokonano następujących księgowań:
1. Wyksięgowanie obcego środka trwałego:
Ma konto obce środki trwałe – 58.791,15 zł
Wn konto umorzenie obcych środków trwałych – 23.516,40 zł
Wn konto Pozostałe koszty operacyjne - 35.274,75 zł
2. Faktura na wykup przedmiotu leasingu:
Ma rozrachunki z leasingodawcą - 120,66
Wn środki trwałe – 120,66
Ma umorzenie środków trwałych – 120,66
Wn amortyzacja – 120,66.
Czy powyższe księgowania są poprawne?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX