Jak należy rozliczyć amortyzację środka trwałego przyjętego w formie leasingu operacyjnego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Mikulska Dorota
Odpowiedzi udzielono: 8 listopada 2010 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W marcu 2008 r. firma (jednostka nie jest podatnikiem VAT) podpisała umowę leasingu finansowego. Wartość kapitałowa sprzętu 58.791,15 zł, wartość odsetkowa 7596,75 zł (rozliczana w czasie), okres leasingu 2 lata.

W kwietniu 2008 r. firma rozpoczęła amortyzację przyjmując za wartość początkową obcego środka trwałego 58.791,15 zł i stawkę amortyzacji 20% w skali roku (5 lat) - miesięczna kwota amortyzacji 979,85 zł. W marcu 2010 r. firma spłaciła ostatnią ratę leasingową. W czerwcu 2010 r. otrzymała fakturę na wykup przedmiotu leasingowego. O wartości 120,66 zł – powyższa kwota nie została wliczona do harmonogramu opłat leasingowych.

Do końca marca 2010 r. dokonano następujących księgowań:

1. Przyjęcie obcego środka trwałego

- Wn konto obce środki trwałe – 58.791,15 zł

- rozrachunki z tytułu leasingu (rata kapitałowa)-58.791,15 zł

2. Amortyzacja obcego środka trwałego

- amortyzacja Wn – (979,85*24)= 23.516,40 zł

- umorzenie obcych środków trwałych Ma – (979,85*24)= 23 516,40 zł

Kwota pozostała do umorzenia 35.274,75 zł.

Po otrzymaniu faktury na wykup przedmiotu leasingu dokonano następujących księgowań:

1. Wyksięgowanie obcego środka trwałego:

Ma konto obce środki trwałe – 58.791,15 zł

Wn konto umorzenie obcych środków trwałych – 23.516,40 zł

Wn konto Pozostałe koszty operacyjne - 35.274,75 zł

2. Faktura na wykup przedmiotu leasingu:

Ma rozrachunki z leasingodawcą - 120,66

Wn środki trwałe – 120,66

Ma umorzenie środków trwałych – 120,66

Wn amortyzacja – 120,66.

Czy powyższe księgowania są poprawne?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX