Jak należy liczyć szerokości miejsc postojowych i dróg manewrowych w garażach podziemnych zamkniętych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 8 grudnia 2018 r.
Autor odpowiedzi: Mazurkiewicz Jakub
Odpowiedzi udzielono: 8 marca 2016 r.

PYTANIE

Inwestor zamierza zrealizować zamknięty garaż podziemny w kondygnacji piwnicy budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Projektant przyjął układ słupów nośnych o średnicy 40 cm w rozstawie 7,5 x 7,5 m i pomiędzy słupami wstawił po 3 miejsca postojowe o szerokości 2,5 m. Zgodnie § 104 ust. 2 r.w.t. droga manewrowa ma szerokość 5 m. W ocenie inwestora taki układ jest błędny, bowiem nie wziął on pod uwagę grubości słupa oraz treści § 104 ust. 3 r.w.t. zgodnie z którym stanowiska postojowe w garażu powinny mieć co najmniej szerokość 2,3 m i długość 5,0 m, z zachowaniem odległości między bokiem samochodu a ścianą lub słupem - co najmniej 0,5 m. W ocenie inwestora przy zgrupowaniu 3 miejsc postojowych pomiędzy osiami konstrukcyjnymi słupów winny być zachowane następujące odległości (podane liczby w metrach): (0,2 + 0,5 + 2,5) + 2,5 + (2,5 + 0,5 + 0,2) = 8,9 m. Tym samym droga manewrowa również w świetle słupów konstrukcyjnych winna mieć szerokość 5 m. Dodatkowo inwestor stoi na stanowisku, że projektant winien uwzględnić grubości 10 cm linii rozdzielającej poszczególne miejsca parkingowe.

Jak należy "rozliczać" szerokości miejsc postojowych i dróg manewrowych w garażach podziemnych zamkniętych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX