Jak należy interpretować przepisy ustawy o elektromobilności w świetle przepisów, które zakładają wyłączenie dróg publicznych z obrotu prawnego i nie przewidują zwolnień z opłat?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 23 grudnia 2021 r.
Autor odpowiedzi: Bursztynowicz Michał
Odpowiedzi udzielono: 20 września 2020 r.

PYTANIE

Przepis art. 66 ustawy z 11.01.2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 908) - dalej u.e.p.a. nakłada na gminę obowiązek ustanowienia nieodpłatnie służebności przesyłu na rzecz operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego dla sieci dostarczającej energię elektryczną do ogólnodostępnej stacji ładowania wybudowanej przez tego operatora. Ustawa z 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470) – dalej u.d.p. mówi, że za umieszczenie w pasie urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego pobierana jest opłata zgodnie z art. 40 u.d.p. i nie przewiduje zwolnień z opłat.

Jak należy interpretować przepisy u.e.p.a. w świetle u.d.p. oraz orzecznictwa Sądu Najwyższego (postanowienie SN z 27.04.2017 r., II CSK 412/16), które zakładają wyłączenie dróg publicznych z obrotu prawnego i nie przewidują zwolnień z opłat za zajęcie pasa drogowego?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX